Co se děje
Článek

19 let v jednom pivovaru, není to trošku nuda

19 let v jednom pivovaru, není to trošku nuda? Není, říká obchodní ředitel Rodinného pivovaru Bernard, Zdeněk Šípek.

Rodinný pivovar Bernard nemusím podrobně představovat. Mnoho z vás si vybaví minimálně jednu vtipnou reklamu a většina z vás určitě už jejich pivo měla příležitost ochutnat. Tento rozhovor proto nebude ani tak o pivovaru samotném, jako o tom, jaké to je v pivovaru pracovat, proč mají v Bernardu minimální fluktuaci a proč v Bernard Pubech nebudou čepovat jiné pivo. 

Pijete pivo? 
Samozřejmě ano a rád. 
Jak dlouho pracujete pro pivovar Bernard? 
19 let. 

 
Tak dlouho? A není to už nuda? 
Rozhodně se u nás nikdo nenudíme. Nikdy. Výhodou práce v obchodu je neustálé řešení nových výzev, poznávání nových lidí, jednání po celém Česku a Slovensku a vymýšlení a realizování nových projektů. 

 
Jak vypadá váš běžný pracovní den? 
To skutečně nejde popsat, každý den je úplně jiný. Standardem je asi každodenní ranní vstávání v 5 hodin, káva a vyřešení mailů a dále už se to liší podle situace. 

 
Chystáte na letošní rok v pivovaru nějakou novinku? Jakou? 
Myslím že hlavní novinkou pro tento a příští rok je budování nového návštěvnického centra Rodinného pivovaru Bernard. Centrum bude mít recepci s obchodem, kinosál, expozici, dvě restaurace, chybět nebude ani rozhledna na komínu pivovaru. Sloužit bude nejen návštěvníkům exkurzí pivovaru a hostům restaurací, ale zároveň bude fungovat i jako kulturní centrum. Určitě Vás rád pozvu na otevření na jaře 2021. 

 
Stojí pivovar Bernard za osobní prohlídku, máte co ukázat? 
Rozhodně ano. Každý rok přivítáme v pivovaru několik tisíc návštěvníků a myslím že všichni odcházejí spokojeni. 

 
Kdybyste mohl změnit 1 věc, co by to bylo? 
Je to divné, ale asi nic. 

 
Chcete někomu poděkovat?  
Tolik prostoru zde nemáme, ale určitě chci poděkovat našim zákazníkům a fanouškům, bez nichž bychom neexistovali. 

 
Co byste poradil majitelům gastro podniků? 
Aby si našli také svoji Vlastní cestu a sázeli na kvalitu, poctivost, originalitu a zdravý, selský rozum. Česká gastronomie jde už řadu let kvalitativně výrazně nahoru a zákazníci dokáží ocenit kvalitu mnohem více než v časech minulých. 

 
Slyšela jsem, že fluktuace je u vás minimální, jak to? A máte teď nějakou volnou pozici? 
Fluktuace je skutečně minimální a hlavní roli v tom hraje přístup majitelů a firmy k zaměstnancům jako takovým. Název Rodinný pivovar Bernard není pouhou frází a za takovou jednu velkou rodinu se považujeme všichni. Volná místa se sem tam samozřejmě objeví, ale příliš jich není. 

 
Co by měl takový obchodník umět? A naopak, co by rozhodně uměl neměl? 
Pochopitelně obchodník musí umět prodávat, znát základní obchodní dovednosti. Ale to jsou fráze které řekne každý manažer. Důležité je věřit firmě a jejímu produktu, který prodává. Nepřinášet zákazníkovi pouze prodej piva, ale i firemní kulturu a špičkový servis. Obchodničina u Bernarda není jen prodej, je to komplexní služba, která zahrnuje vše od samotného prodeje přes marketing až po poradenské služby a péči o pivo. Základem je, když obchodník odchází od zákazníka, aby si byl jistý že neudělal jen dobrý obchod pro pivovar, ale že pomohl zlepšit byznys i našemu zákazníkovi. A pakliže s ním tento dojem sdílí i náš hostinský, vytvoří se zdravý a dlouhodobý obchodní a často i přátelský vztah. A co by obchodník umět neměl? Neměl by fungovat mimo naše firemní hodnoty a také dělat obchod za každou cenu. 

 
Jaké jsou Vaše firemní hodnoty? 
Otevřenost, důvěra, spolupráce, odpovědnost a pozitivita. Nejedná se o pouhá slova, tyto hodnoty definovali přímo naši zaměstnanci snažíme se jimi řídit ve všech směrech. A rozhodně se nejedná o uzavřený proces. Přemýšlíme nad nimi a chceme si nastavit další. 

 
Den Bernarda - co to je? 
Den Bernarda je oslava piva Bernard a také naše poděkování zákazníkům a hostinským za jejich přízeň. Koná se každý rok vždy první čtvrtek v říjnu a zákazníci si užijí kromě výhodné ceny piva i spoustu akcí, které naše partnerské restaurace pořádají. 


Je něco, co se fakt nepovedlo? 
Určitě je toho spoustu. Něco se nepovede každou chvíli, nicméně o tom přece život a práce je a jak pravil klasik, kdo nic nedělá, nic nezkazí. 

 
Na co jste hrdý? 

Určitě na to kde pracuji, jak jsme začínali a kam se pivovar Bernard posunul dnes. Na to že mohu pracovat s lidmi, se kterými pracuji a tím nemyslím jen majitele pivovaru nebo obchodní tým, ale celé naše osazenstvo. 

 
Co používate na boj proti stresu? 
Snažím se nestresovat. Výhodou je, když vás práce baví, to potom takový ten nezdravý stres zažíváte málokdy. Nicméně určitě pomáhá rodina, mám dvě děti a tam se jedná zase o úplně jiný stres. A samozřejmě pomáhá manželka, kamarádi, vyčistit si hlavu v lese nebo i na pivu. 

Chodíte do Bernard Pubů (BP) jako host? 
Velmi často na obědy a pracovní schůzky, které se Pubů netýkají. 
Kdy jste otevřeli první BERNARD Pub? Zavzpomínejte trošku. 
Před více než sedmi lety v Praze na Žižkově. 

 
Od té doby uteklo mnoho vody a vypilo se nemálo piv. Kam se BP posunuly? 

Líbí se mi, že koncepčně se vlastně příliš neposunuly, držíme se toho, co jsme si nastavili na začátku. Samozřejmě je v Pubech neustálý vývoj, recepty, nové akce, spolupráce s novými lidmi, ale základní pravidla ctíme. 

 
Až budu přemýšlet kam s přáteli na pivo, proč zrovna do BP? 
Za lidmi. Dostanete výborné, skvěle ošetřené pivo, dobře se najíte, atmosféra i interiéry jsou příjemné a útulné, ale základem skvělé hospody je skvělá obsluha. Do hospody přeci nejdete primárně uspokojit hlad a žízeň. To můžete do supermarketu. Do Bernard Pubu jdete za zážitkem, posedět s přáteli, nasát atmosféru, odpočinout si od pracovního dne, podělit se o své zážitky i starosti. Základem jsou lidé. 

 
Plánujete otevřít letos nové? 
V letošním roce budeme otevírat první Bernard Pub na Slovensku. Přímo u Liptovskm Mikuláši v novém komplexu Maladinovo. A na jaře otevřeme první Bernard Bar v Brně. 
BP jsou franšízy. Jak ohlídáte, aby byl vámi nastavený standard dodržen?
S franšízanty jsme v kontaktu na pravidelné týdenní bázi. Nicméně celý náš koncept jsme nepostavili jako tvrdou franšízu. Nechceme mít obdobu některých fastfoodových konceptů. Naši franšízanti jsou profesionálové s vlastními nápady a naše schůzky jsou poradního typu, kde si předáváme zkušenosti, diskutujeme a společně posouváme celý koncept dopředu. Přesto že se tedy nejedná o žádné tvrdé kontroly, daří se nám náš standard dodržovat. Samozřejmě chyby se stávají, ale kde ne. 

 
Co děláte v BP proti plýtvání s jídlem? Řešíte nějak používání plastů a celkově jak se stavíte k moderním trendům, co nejméně zatěžovat planetu? 
Zbytků jídla je absolutní minimum, a to jde klasicky do bioodpadu. Co se týká plastů, tak ty prakticky nepoužíváme. Nejedná se zde pouze o postoj Bernard Pubů, ekologický přístup máme dlouhodobě i v pivovaru. Nestáčíme pivo do plastů ani plechovek a ani toto do budoucna neplánujeme. Maximálně využíváme čističky, recyklace, rekuperace a vše, co nám moderní technologie umožňují. Minimální ekologická zátěž je jednou z našich dlouhodobých priorit a rozhodně to nesouvisí s moderním trendem. Jedná se o náš trvalý postoj. 

 
V dnešní době ja těžké sehnat kvalitní personál a do gastro oboru možná ještě o něco těžší. Jak tuto otázku řešíte a jak si personál následně udržíte? 
Plně souhlasím. Kvalitní personál je v současnosti nejpalčivějším problémem nejen v gastronomii. Snažíme se s tím bojovat. Zaručený recept však nemám. Každopádně náš personál v Pubech má moji úctu a obdiv. 

 
Na co se v BP můžeme těšit v nejbližších dnech, na co byste nás pozval? 
Na jaře plánujeme velmi zajímavé degustační menu, kdy budeme párovat určité druhy piva s jídlem. V tomto případě budeme nabízet i některé velmi zajímavé speciály které se na českém trhu standardně nevyskytují. 

 
Chtěla bych otevřít svůj vlastní BP, co pro to mám udělat? 
Zkontaktovat mě nebo kolegu Aleše Pavlíka, posoudíme Váš zájem, zapálení pro věc a Vaše možnosti a buď Vám Váš zájem rozmluvíme, nebo uděláme maximum pro jeho zrealizování. Není naším cílem otevřít maximální množství Bernard Pubů za každou cenu, ale otevřít kvalitní restauraci, ve které budou spokojeni franšízanti, zákazníci i pivovar. 
Uvažujete o tom, že byste na váš výčep v BP pustili i jiné pivovary, tak jako to udělal například 
Budějovický Budvar ve spolupracujících podnicích? 
Plně chápu důvody Budvaru a jeho rozhodnutí respektuji a oceňuji ho, nicméně pivovar Bernard je v jiné situaci a v Bernard Pubech toto neplánuji. Jen v sudovém sortimentu máme 14 druhů piv a zákazník má tedy opravdu široké možnosti ochutnávat různé druhy piva. Vzhledem ke snaze o maximální kvalitu čepovaného piva nikde nečepujeme všech 14 druhů. Z těchto důvodů jsme vymysleli koncept tzv. rotující pípy, kdy na jednom kohoutu střídáme na týdenní bázi naše speciály, aby naši štamgasti postupně dostali možnost ochutnat všechny druhy našich piv. 

 
Jak byste definovali BP jedním slovem? 
Pohoda.

BLESKOVKY 
Doprava nebo doleva? 
Doprava.
Pivo, nebo víno? Pivo. 
Hory, nebo pláž? 
Hory.
Aktivní odpočinek, nebo raději gaučing? 
Aktivní odpočinek.
Hokej, fotbal? 
Hokej.

šéfredaktorka Radka Vokurková

Chcete doplnit či opravit článek? Napište nám.
Čtěte také