Co mají společného Stanislav Bernard, Jirka Bejček Stehlíček z První pivní tramwaye a cenzura? Víc než si myslíte. Začneme ale od začátku.
Humpolecký pivovar Bernard asi netřeba představovat. Pyšní se více než 400letou historií od svého založení v roce 1597. Specializuje se na výrobu tradičního českého piva s pečlivě vybranými surovinami a respektem k postupům. Zajímavostí je, že pivovar Bernard je ekologický a využívá obnovitelné zdroje energie jako solární a vodní. Šéfem pivovaru je Stanislav Bernard, který je známý nejen svým vášnivým přístupem k pivovarnictví, ale několika kontroverzními kauzami, jako jsou například spory o ochrannou známku a obvinění z porušování práv k použití názvu pivovaru nebo sexistickými reklamami. Ty několikrát rozdělily společnost, jindy si vysloužily nominaci na sexistické prasátečko. Přesto je Stanislav Bernard stále oblíbený mezi milovníky piva díky svému silnému postoji a úsilí o zachování kvality a tradice pivovarnictví.
Nyní se Stanislav Bernard rozhodl vytáhnout do boje proti cenzuře a zastání se mu dostalo i z pražské První pivní tramwaye od samotného majitele a prezidenta Aliance piv Jirky Stehlíčka (na rozhovor #GASTROTALK s Jirkou nejen o pivu můžete mrknout zde).
A o co vlastně jde? V pondělí 17. října spustila Společnost pro obranu svobody projevu společně s pivovarem Bernard kampaň, v níž upozorňuje na mazání příspěvků a blokace účtů na sociálních sítích. Stanislav Bernard se stal jedním ze členů poradního sboru SOSP a dlouhodobým obhájcem svobody projevu a tuto iniciativu vysvětluje následovně: "Z internetu mizí blogy, mizí videa, ovlivňují nás sociální sítě, které mažou příspěvky, cenzurují je nebo skrytě omezují jejich dosah, blokují uživatele nebo dokonce ruší profily pod nesmyslným zvoláním „váš příspěvek odporuje zásadám komunity“. Normou se stává autocenzura, kdy řada lidí „raději“ neříká, co si myslí." Podle Bernarda se společnost stává příliš komplikovanou, odosobněnou, nelidskou a umělou. Navíc podle něj přichází o kreativitu či o radost. Nutno říct, že tento boj za lepší společnost spustilo překonání vážné nemoci.
A do boje zapojil předmět neodmyslitelně spjatý s pivem, a sice podtácky. Do podniků, kde čepují pivo Bernard byly obchodními zástupci rozvezeny pivní podtácky s reálnými motivy blokací účtů či mazání příspěvků na sociálních sítích. Konzumenti si tak budou moci u pití piva přečíst pár kuriozit. No kuriozit, některé příběhy jsou až alarmující. Znáte Tommyho Robinsona neboli "toho, o kterém se nesmí mluvit"? Tommy Robinson je britský novinář a aktivista, který psal a natáčel reportáže o muslimských ganzích, které znásilňovaly nezletilé. Tím se ale dostal na black list Facebooku, pro který se Tommy stal šiřitelem nenávisti. Nepřítelem číslo 1 se navíc nestal jen on, ale i všichni ti, kteří Tommyho podpořili. A vysloužili si blokaci či rovnou smazání účtu.
A co k tomu říká Bejček Stehlíček, který se jednoznačně postavil na stranu Bernarda i celé iniciativy: "Ne vždy jsem se Standou souhlasil, ale tohle mě zaujalo. Že ten chlap má koule se k tomu postavit. Za mě je to hrdinský čin, že jde s kůží na trh, i když to s pivem vlastně nesouvisí a jedná se o politickou věc – o boj za svobodu slova. Ta nám naštěstí zůstala aspoň v hospodě." A protože Jirka je mužem činu, tak rovnou Bernarda narazil na jednu ze svých píp. Tak si přijďte připít na svobodu slova a omrknout všechny ty "inkriminované" podtácky naživo.
Podpořit Společnost pro obranu svobody projevu můžete prostřednictvím daru na 2101930409 / 2010.