Co se děje
Článek

Přivážíme moře až k vám domů, říká šéf Czech Mussels Festivalu Pierre v exkluzivním rozhovoru

Že se z Prague Mussel Weeku stal Czech Mussel Week, jsme vás už informovaly, šéf akce se ovšem osvědčil. Proto přinášíme rozhovor s Pierre-Manuelem Boelsem, CEO společnosti HOPI CEE Fish HUB, jenž festival pořádá. Ptali jsme se ho samozřejmě na radosti i strasti organizace podobné gourmet akce, jaký vztah mají Češi s mořskými plody a podělil se s námi i o svůj oblíbený recept.

Pierre, co vás inspirovalo k založení Prague Mussel Week, nově Czech Musel Week?

Podobné akce v jiných zemích jako je Belgie a Francie. Češi na tom nejsou jinak, i oni mají rádi dobré jídlo a rádi chodí do restaurací. Se zvyšující se poptávkou po zdravém jídle jsme chtěli vytvořit příležitost to všechno spojit a zároveň nabídnout něco, co by si předtím dali jen na dovolené.

Česká republika je vnitrozemský stát bez moře. Jak jste přišli na myšlenku představit českému publiku festival věnovaný právě mušlím?

Myšlenka byla jednoduchá. Slávky jsou zdravé, chutné, snadno se vaří a nejsou drahé. Dokonalá kombinace, díky které má festival i samotné mušle úspěch.

Češi jsou poměrně konzervativní národ, jaký typ mušli je pro ně nejsnáze skousnutelný. 

Češi jsou možná považováni za konzervativní ohledně mořských plodů, ale to jen proto, že na nich prostě nebyli vychováni. Nepomohlo ani 40 let politicky uzavřených hranic. S měnící se dobou však roste poptávka po zdravých potravinách, které jsou zároveň cenově dostupné. Mořské ryby a plody tyto požadavky dokonale splňují. Jsou různé druhy slávek, které se konzumují. Nejvíce se ale jedí slávky modré (Mytilus edulis) a ty budete jíst i během festivalu. Ty naše jsou z Holandska, odkud pocházejí jedny z nejlepších mušlí na světě.

Co si myslíte, že přitahuje Čechy k ochutnávání mušlí, a jak se podle vás mění jejich postoj k této mořské pochoutce s každým ročníkem festivalu?

Jak jsem již zmínil, Češi milují své jídlo a stále více vyhledávají zdravé varianty. Také mají rádi, když jsou cenově dostupné. Mušle splňují všechna tato kritéria. Díky festivalu mělo stále více lidí možnost ochutnat mušle na nespočet různých způsobů a naučit se je milovat. Zjistili také, jak snadno je lze připravit doma. Takže ano, rozhodně můžeme každý rok vidět nárůst spotřeby mušlí a hodně z toho lze přičíst úspěchu našich festivalů.

Jak se setkáváte s reakcemi lidí, kteří ochutnají mušle poprvé? 

No je jasné, že nejdříve jíme očima. A občas se objeví nějaké komentáře. Ale umění vyndat maso z krunýře z něj dělá rituál, který je zároveň zábavný. Jakmile je maso venku, chuť mušle nebývá problém, spíše naopak. 

Mají Češi obavy z neznámého, nebo jsou ochotni experimentovat?

Ne, žiji zde více než 30 let, o rozhodně bych neřekl, že se Češi bojí neznámého! Víme také, že Češi milují cestování a obzvláště dovolené u moře, kde si běžně a s chutí užívají mořských plodů. S našim festivalem jim přivážíme trochu toho moře až domů.

Jaký byl hlavní důvod za změnou konceptu z Prague Mussel Week na Czech Mussel Week? Cítili jste, že je poptávka i v dalších částech České republiky?

Úspěch Prague Mussel Weeku si vyloženě říkal o rozšíření na celostátní. V každém případě to také vnímáme jako poslání učit zdravé stravovací návyky a dát příležitost poznat tuto zdravou pochoutku i lidem mimo Prahu. Náš partner Makro pokrývá celou republiku.

Jak zajišťujete, aby byly mušle, které nabízíte na festivalu, vždy čerstvé a kvalitní, zvláště s ohledem na naši vzdálenost od moře?

Především nejsou čerstvé, jsou živé. Díky tomu jsou tak “čerstvé”, jako byste je měli u moře. Není čerstvější než živý. A jaká je v dnešní době definice vzdálenosti? Pokud je dnes v České republice uloven kapr, je potřeba jej očistit, nafiletovat, zabalit a převézt prodejcům nebo restauracím. To trvá 1 nebo 2 dny. Díky naší logistické síti sem mušle dorazí za méně než 24 hodin, všechny očištěné a připravené k vaření. To se děje 3× týdně. V Belgii nebo Francii dosahujeme stejných výsledků.

Jaký je váš oblíbený recept na přípravu mušlí? Máte nějaký speciální tip, který byste rád sdílel s našimi čtenáři?

No jako správný a věrný Belgičan mám rád přípravu s cibulí, trochou česneku, celerem, vínem nebo pivem.

Můžete nám prozradit něco o logistice a výzvách při organizaci takového festivalu? Jaký je váš klíč k úspěchu?

Logistika je běžnou součástí našeho podnikání už mnoho let. Jde to jako švýcarské hodinky. Nabídka a kvalita je první prioritou! A tuto část zajišťuje náš holandský partner Premier Seafarmers. Klíč k úspěchu? Kvalita produktu, dostatečná zásoba, zajištěná doprava, zajištěné skladování a pražské a celostátní pokrytí s našimi lokálními partnery. Makro a Caviar Club

Jak se vám daří navázat spolupráci s restauracemi a restauratéry napříč ČR? Jak je motivujete k účasti na festivalu?

No, to je další část skládačky! Buďte originální, kreativní a zůstaňte realističtí. Úspěch z předchozích let to trochu usnadňuje. Obecně ale děláme festival tak, aby něco přinesl pro všechny účastníky. Velkou část toho tvoří právě restaurace. Víte, když se něco povede a restauratéři dokážou zaplnit své restaurace a zároveň se bavit ve své kuchyni, vytvářet nové recepty, aby zůstali originální a viděli, jak si to hosté užívají, pak je kruh uzavřen

Myslíte si, že v budoucnu bude v České republice ještě větší zájem o mořské plody a exotičtější kuchyně? Neplánujete třeba Czech Octopus Week?

Větší zájem? Samozřejmě. Na to ukazuje i každoroční nárůst spotřeby mořských plodů a ryb v České republice o 7 až 10 %. Pamatuji si, že v roce 1995 byla spotřeba ryb méně než 0,5 kg na obyvatele a většinu z toho tvořil vánoční kapr a treska, která byla z poloviny voda. Česká republika dnes dosahuje 9 kg na osobu a navíc mají ryby a mořské plody mnohem vyšší kvality. Možná to nebude týden chobotnice, ale na rok 2024 už máme naplánované nějaké projekty! Mějte oči i uši na šťopkách.

Byl za dobu konání festivalu nějaký průser? 

Správné množství mušlí k zajištění poptávky, to je těžké plánovat. Nové restaurace také přesně nevědí, co budou potřebovat. Snažíme se jim ale co nejvíce pomáhat a dávat rady založené na zkušenostech jiných restaurací z minulých let.

Proč mám na festival přijít a proč pokud jsem restaurace se mám zapojit?

No, určitě si přijít pochutnat na chutných a zdravých mušlích s přáteli. Za čtyři roky trvání festivalu se nám podařilo vytvořit jakousi soutěž mezi restauracemi o to, kdo připraví nejlepší recept. S přibývajícím počtem restaurací potřebují být originální při přípravě pokrmů z mušlí a připravit svým hostům opravdový kulinářský zážitek. Přece by byli rádi, kdyby se vrátili. Důvodů, proč by se restaurace měly zúčastnit, je mnoho. Abychom jmenovali některé, během tohoto týdne jim samozřejmě přibude velká spousta hostů, nových a doufejme i vracejících se zákazníků a skvělé téma na týden.

Důležitou součástí CMW v letošním roce je podpora charitativní organizace ARCHA CHANTAL. Za každé kg podávaných mušlí během festivalu budou 2,-kč , které půjdou na podporu organizace Chantal Poulin.

Setkali jste se se srovnáním s festivalem od pana Mauera?

Spíš ne. Koncept a cíle jsou velmi odlišné, takže je nelze snadno srovnávat.

Chcete doplnit či opravit článek? Napište nám.
Čtěte také